New York Gezi Notları - 1

BİR RÜYA ÜLKESİ AMERİKA – 1

Dünyanın en önemli metropollerinden belki de birincisi, birçok insanın çalışmak ve yaşamak için umudu, Amerikan rüyası, özgürlükler ve fırsatlar ülkesi, Wall Street Borsası ile ekonominin beyni, 5th Avenue’sü (5. Cadde) ile modanın, alışverişin kalbi. Koşturmacanın, rekabetin, yeniliklerin şehri aynı zamanda. Nam-ı diğer “Big Apple”. Medyanın da ana üssü. Sanatın ve diğer birçok alanın gözbebeği. Her ırktan her milleten insana ev sahipliği yapan kozmopolit bir şehir.

Tam adı “New York City” ve aynı adlı eyalete bağlı. Yaklaşık 20 milyonluk eyaletin 8,5 milyon nüfusu New York City’e ait. Ülkemiz ile arasında 7 saat zaman farkı var.

New York’u gezmeye başlamadan önce ülkemizde adet olduğu üzere kahvaltı ile güne başlayalım diyoruz; ancak kahvaltı kültürü bizdeki gibi zengin değil. Kahvaltılarında “bagel” yiyorlar. Bagel dediğimiz krem peynirli simit gibi bir tür hamurişi yiyecek. “Bagel”larımızı aldığımız Times Square yakınındaki yerin hemen yanındaki “Hop on hop off” adlı “city tour” (şehir turu) otobüslerinden birine binerek elimizdeki yiyeceklerimizi tıpkı Amerikan kültüründe olduğu gibi vakit kaybetmemek için tur esnasında afiyetle yiyoruz. Bu tarz gezi şehre genel bir bakışla nerelere gideceğimizi kestirmek açısından çok faydalı oluyor. New York’ta “falafel” tarzı yiyecekler de çok yaygın. Sokaklarda “food cart” şeklinde (Sabrett en sık rastladığımız markalardan biri) ayaküstü yiyecekler de mevcut. Şunu belirtmemiz gerekir ki New York’ta çoğu mekan ayaküstü yeme kültürüne göre dizayn edilmiş; “al ve çık” diyorlar yani.

Yol üzerinde Fox’un binası News Corporation’ı görüyoruz. 6th Avenue’den geçiyoruz. Burası “Midtown Manhattan”, New York’un beş bölgesinden biri. Bu arada New York 5 bölgeden oluşmakta. Bunları “borough” ya da semt, kent gibi isimlerle ifade edenler de var. Bu bölgeleri Queens, Brooklyn, Bronx, Staten Island ve Manhattan olarak sıralayabiliriz. Manhattan Downtown, Midtown ve Uptown olmak üzere üç bölgeye ayrılmaktadır.

“Midtown Manhattan” gökdelenleri ile New York’un en gösterişli bölgesi. Tabii bu “gösterişli” kavramı göreceli bir kavram. Gökdelenler kimi için olumlu anlamda gösterişi, ihtişamı ve gücü temsil eder; kimi için ise olumsuz anlamda eril gücün hegemonyasının mimari temsilidir. Biz New York’a klasik filmlere sahne olmasından dolayı bir yakınlık hissetsek de hiçbir zaman çoğunluğun yaptığı gibi gidilecek yerlerin en tepesine yerleştirmezdik. Ancak dinamizmini, enerjisini, temposunu çekici bulmamak imkansız. Hani bazı yerler vardır gitmeden gitmiş gibi hissedersiniz. İşte New York’a da sinemadan ve medyadan o kadar aşinayız ki sanki orada bir süre yaşamışız gibi bir his var içimizde. Bu devasa binalar arasında ufacık hissetmemek için sizin de maddi ve manevi enerjinizin hayli yüksek olması lazım.

Sonra 8th Avenue’den geçiyoruz. Gökdelenler arasında yolumuza devam ediyoruz. Meşhur “Empire State Building”in önünden geçiyoruz. Bir zamanlar dünyanın en yüksek binası unvanına sahipken tekrar bu unvanı kazanabilmek için kat sayısı arttırılacak deniliyor. “Art deco” stilindeki Empire State Binası New York eyaletinin simgelerinden ve 1931 yılında tamamlanmış. 102 katlı, 1576 merdiven basamağına sahip ve yüksekliği 443,2 metre. King Kong, An Affair to Remember gibi birçok Hollywood filmine sahne olmuş. Bu arada klasik film tutkunları olarak 1957 yılında çekilmiş ‘An Affair to Remember’ filminden bahsedecek olursak Cary Grant ve Deborah Kerr’in aşklarını Empire State binasında taçlandırdıklarını belirtmeden geçmek olmaz.

Daha sonra meşhur Broadway’den geçiyoruz. Broadway demişken eğlence, müzikal sevenler için bir Broadway müzikaline gitmek isterseniz “Times Square”de bulunan (tam meydanda) bilet gişesinden biletleri bulabilirsiniz.

Bu arada 5th Avenue’de kent ve mekana dair teorik çalışmaları ile ünlü Profesör David Harvey’i ziyaret etmek için New York Şehir Üniversitesi ( CUNY)’ne gidiyoruz; maalesef kendisini yerinde bulamıyoruz. 38th Street ile kesişen köşeden yolumuza devam ediyoruz. Meşhur 5. Caddede mağazaları geziyoruz. Ancak şaşırtıcı biçimde şehre dair söylenenler ışığında oluşan ön varsayımlarımızın tersine, buradaki mağazalarda fiyatları makul buluyoruz. Yine 5. Caddenin devamında yer alan “New York Public Library”i ziyaret ediyoruz. Halk Kütüphanesi’nin içi turistik müze gibi ve mimarisi çok ihtişamlı.

Bu arada karşımızda tepesi çivi gibi olan “Chrysler Binası” tüm ihtişamı ile karşımızda yükseliyor.

Akşam üzeri “Rockefeller Binası”na gidiyoruz. En tepesine çıkmadan önce meşhur Magnolia Bakery’i arıyoruz. Rockefeller Center’ın 6th Avenue’ye bakan tarafında köşebaşında konumlanmış. Yine burada da ayaküstü yiyorlar. Biz de meşhur muzlu magnoliamızı alıp Rockefeller Center’ın içine giriyoruz ve orada bulduğumuz bir yerde afiyetle yiyoruz.

Bu arada meşhur “NBC Stüdyoları” da Rockefeller’da. Rockefeller’in en tepesine çıkıyor “Top of the Rock”ta meşhur bir foto çekiliyoruz.

67’inci kata çıkarken asansöre dikkat edin; atraksiyonlu, ışıklı bir gösterim oluyor. Tepede 360° açı ile tüm New York ayaklarınızın altında.

Rockefeller’den çıktıktan sonra otelimizin de bulunduğu dünyanın en ünlü meydanlarından “Times Square”e doğru yürüyüş yapıyoruz. Burası insan seli, neon ışıkları arasında ihtişamlı bir meydan ve New York’un kalbi. Örümcek Adam, Superman, King Kong, Kramer Kramer’e Karşı, VanillaSky gibi bir çok filme sahne olmuş. Frank Sinatra'nın "New York, New York" adlı şarkısına ilham vermiş New York, 7/24 canlı bir şehir ve Times Square de onun kalbi.

• Etiketler

• Sende Yorumunu Bırak

• Hakkımızda

Bir zamanlar TRT’de yayımlanan “Az Gittik Uz Gittik” adlı yarı çizgi film, yarı belgesel tadında bir program vardı. Hiç kaçırmadan izlerdik. Yine Jules Verne’nin kaleme aldığı macera romanı “80 Günde Devrialem”i severek okur, çizgi film uyarlamasını ilgiyle takip ederdik. Meğer tüm bunlar içimizde filizlenen dünyayı gezme aşkını...Devamı